لیست دسته بندی ها

در تاریخ 1403/02/04 9:29

مراحل ساخت بتن از ابتدا تا انتها

یکی از اجزای جدایی‌ ناپذیر در پروژه‌های ساخت‌وساز، بتن است. بتن یک ماده ساختمانی است که از ترکیب سیمان،آب، ماسه، شن و برخی از مواد افزودنی تشکیل شده است و پس از خشک شدن، در برابر فشار وکشش به صورت سخت و مقاوم در می‌آید. بتن در ساختمان‌ها به عنوان یک جزء اصلی استفاده می‌شود و برای ساخت دیوارها، سقف‌ها، پل‌ها، روسازی جاده‌ها و سایر اجزای سازه‌های عمومی استفاده می‌شود. کیفیت و دوام بتن ارتباط مستقیمی با طول عمر پروژه دارد. به طور کلی دو روش برای تهیه بتن مورد نیاز وجود دارد، در روش اول بتن در محل پروژه ساخته می‌شود؛ و روش دوم بتن را به صورت آماده تهیه میکنند است.

باتوجه به مزایای بتن آماده و اینکه در سراسر دنیا بسیاری از پروژه‌های کوچک و بزرگ از آن استفاده می‌شود، در این مطلب از بلاگ گروه [سدید بتن] صفر تا صد تولید بتن آماده را بررسی میکنیم.

 

بتن آماده چیست؟

همانطور که گفتیم در روش اول بتن مورد نیاز به صورت دستی در محل پروژه و توسط افراد تیم ساخته می‌شود. این شیوه بیشتر برای پروژه‌های کوچک مناسب است. اما در یک پروژه بزرگ و گسترده، که میزان مقاومت و کیفیت بتن باید همواره یکسان و برابر با عدد خاصی باشد، نباید از روش سنتی برای تهیه بتن مورد نیاز استفاده کنیم. راه حل بهتر، استفاده از بتن‌های آماده است. بتن‌های آماده توسط شرکت‌هایی که در این حوزه به صورت تخصصی کار می‌کنند، در پکارگاه یا کارخانه جداگانه ساخته شده و بعد به محل پروژه منتقل می‌شودد.

 

مراحل ساخت بتن از ابتدا تا انتها

به طور کلی دو روش تولید بتن آماده وجود دارد:

در روش اول همه مواد تشکیل‌دهنده با نسبت‌های استاندارد با یکدیگر ترکیب شده و مخلوط آماده‌سازی می‌شود. در این مرحله آب به مواد بتنی اضافه نمی‌شود؛ و مخلوط پودری شکل به همین ترتیب به محل پروژه منتقل می‌شود. در سایت پروژه به میزان مورد نیاز مخلوط پودری بتن با آب ترکیب شده و بتن مورد نیاز ساخته می‌شود. یکی از مزایای استفاده از این روش تولید بتن آماده، این است که در صورت تاخیر در انتقال یا در استفاده، بتن دچار گیرش، سفتی یا افت کیفیت نخواهد شد. البته این شیوه با محدودیت حجمی بتن همراه است.

دومین روش تولید بتن آماده، تهیه مخلوط بتن با نسبت‌های مورد نیاز در کارخانه و افزودن آب به آن است. در این روش بتن به طور کامل آماده و قابل استفاده است، و دیگر نیازی نیست که در محل پروژه آماده شود. این کار تا حدود زیادی از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.در ادامه مراحل ساخت بتن آماده را توضیح خواهیم داد.

روش تولید بتن آماده

1. طراحی مخلوط بتن (بچینگ):

مقادیر سیمان، سنگدانه ها و آب بر اساس نسبت مخلوط مورد نظر اندازه گیری می شود. به عبارت دیگر این فرایند بر اساس نیازهای سازه و استانداردهای مربوط به بتن صورت می‌گیرد، در نتیجه نسبت ها بسته به مقاومت و سایر نیازهای بتن می تواند متفاوت باشد.

 

2. تامین  مواد اولیه:

در تولید بتن پیش ساخته از سنگدانه، ماسه، سیمان پرتلند، مواد افزودنی و آب استفاده می‌شود. کیفیت و مرغوبیت سیمان و شن و ماسه‌ای که در این روش به کار می‌رود، بسیار مهم است. لذا در در اولین قدم باید سنگدانه‌های باکیفیتی تهیه شود.

 

3. تهیه سیمان پرتلند:

دومین قدم در نحوه تولید بتن آماده، افزودن سیمان است. نوع و عیار سیمان مورد استفاده نیز جزو فاکتور‌های مهم و اساسی در تهیه بتن است. شرکت‌های سازنده بتن، سیمان پرتلند را به صورت فله از کارخانه‌های تولیدکننده سیمان خریداری می‌کنند.

 

4. ترکیب ماسه با سیمان:

در این مرحله از روش تولید بتن آماده، سیمان و شن و ماسه توسط نوار نقاله به مخزنی که درون آن میکسر قرار دارد، منتقل می‌شوند. میکسر به خوبی سیمان و ماسه را با یکدیگر ترکیب کرده و در نهایت مخلوطی یکدست به ما می‌دهد. مدت زمان ترکیب شدن این مواد تحت نظر مسئول فنی میکسر و با توجه به ابعاد سنگدانه‌ها تعیین می‌شود.

 

5. ترکیب اولیه به مخزن اصلی:

پس از مخلوط شدن مواد اولیه با یکدیگر، این ترکیب توسط یک قیف روی نوار پلاستکی انتقال داده می‌شود. با انتقال مصالح بتن، از مخزن به نوار پلاستیکی می‌توان از هدر رفتن آن جلوگیری کرد. در ادامه این مواد، به مخزن اصلی منتقل می‌شوند. جهت حفظ کیفیت بتن بهتر است در این مرحله، مواد کمتری به داخل مخزن ریخته شود. این مرحله یکی از مراحل مهم در روش تولید بتن آماده محسوب می‌شود.

 

6. اضافه کردن آب و مواد افزودنی:

مخازن اصلی و میکسر‌ها به صورت مستقیم به مخازن آب متصل هستند. در این مرحله آب به مواد اولیه بتن اضافه می‌شود. در صورت نیاز مواد افزودنی، در این مرحله به ترکیبات بتن اضافه می‌شوند. برخی از مواد افزودنی که برحسب نیاز به بتن اضافه می‌کنیم عبارت‌اند از ضد یخ‌ها، روان کننده‌ها و غیره. این مواد به میزان مناسب و با تشخیص مسئول فنی به سایر ترکیبات بتنی افزوده می‌شوند.

 

7. اختلاط بتن:

یکی از مراحل حیاتی در روش تولید بتن آماده، مرحله اختلاط یا میکس کردن بتن است.  فرایند اختلاط توزیع یکنواخت و ترکیب مناسب همه اجزا را تضمین میکند. در این مرحله آب و مواد افزودنی از یک طرف، و مصالح اولیه از طرف دیگر وارد میکسر اصلی کارخانه ‌شده و توسط آن با یکدیگر مخلوط می‌شوند. هرچه حجم مخزن میکسر بیشتر باشد، به این معناست که کارخانه قادر به تولید میزان بیشتری بتن آماده در طول روز است.

مدت زمان اختلاط بتن، تحت نظر تیم فنی سازنده است. بعد از پایان این زمان، درب خروجی میکسر اصلی باز شده و بتن آماده قابل مشاهده است.

 

8. افزودن مواد شیمیایی مورد نیاز:

وقتی بتن کاملا مخلوط شد، نوبت به افزودن مواد شیمیایی مورد نیاز می‌رسد. این مرحله درباره همه بتن‌ها اجرا نمی‌شود. برخی از شرکت‌ها به منظور بالا بردن کیفیت بتن، درخواست افزودن مواد شیمیایی دیگر را نیز دارند. این مواد در این مرحله به بتن آماده اضافه می‌شود.

 

9. ارزیابی کیفیت و حجم بتن:

حال بتن، آماده تحویل به مشتری است اما قبل از آن باید از نظر کیفیت و حجم هم تایید شود. در کارخانه تولید بتن یک واحد کنترل کیفی وجود دارد.  برای اطمینان از کیفیت و مقاومت بتن، نمونه ها اغلب در آزمایشگاه جمع آوری و آزمایش می شوند.  آزمایش‌های مختلفی مانند آزمایش‌های فشاری، آزمایش اسلامپ و آزمایش‌های میزان رطوبت برای بررسی اینکه آیا بتن با مشخصات و استانداردهای مورد نظر مطابقت دارد یا خیر، انجام می‌شود. چنانچه بتن در این مرحله توسط واحد کیفی تایید شود، آماده انتقال به محل پروژه خواهد بود.

 

10. انتقال توسط تراک میکسر:

آخرین مرحله از روش تولید بتن آماده، انتقال آن است. پس از مخلوط شدن مواد، بتن باید به محل ساخت و ساز منتقل شود. این نوع مخلوط‌ها باید توسط کامیون‌های مخصوص منتقل شوند. این کامیون‌ها دارای میکسر هستند، که از سفت شدن بتن حین انتقال جلوگیری می‌کند.

 

11. قرار دادن یا ریختن بتن:

 بتن با استفاده از تکنیک های مختلف مانند ریختن، پمپاژ یا قرار دادن آن به صورت دستی با بیل و چرخ دستی در محل مورد نظر ریخته یا قرار می گیرد. در ضمن باید تا حد امکان به موقعیت نهایی خود نزدیک شود تا هرگونه تفکیک بالقوه یا از دست دادن کارایی به حداقل برسد.

 

12. تراکم:

  پس از قرار دادن بتن، باید آن را متراکم کرد تا هرگونه فضای خالی هوا از بین برود و از اتصال مناسب بین ذرات اطمینان حاصل شود.  این را می توان با استفاده از تجهیزات ارتعاشی یا با دست زدن به دست آورد.

 

13. تکمیل:

 هنگامی که بتن متراکم شد، اغلب لازم است که یک سطح صاف، یکنواخت ایجاد کرد تا از نظر زیبایی نیز دلپذیر شود. این کار را می توان با استفاده از ماله، کف کش یا سایر ابزارهای تخصصی انجام داد.

 

14. عمل آوری:

 عمل آوری فرآیند حفظ رطوبت و شرایط دمایی مطلوب است تا بتن استحکام و دوام پیدا کند. این به کاهش مدت کمک می کند. عمل آوری را می توان از طریق روش های مختلفی مانند پوشاندن بتن با ورقه های پلاستیکی، پاشیدن آب و یا اعمال ترکیبات عمل آوری انجام داد.

 

15. حفاظت:

 بتن باید از شرایط آب و هوایی شدید، خشک شدن بیش از حد و تغییرات سریع دما در مراحل اولیه عمل آوری محافظت شود. این کار را می توان با استفاده از پوشش های موقت، سایه زنی یا عایق انجام داد.

این مراحل، زمانی که به درستی دنبال شوند، به تولید بتن قوی و بادوام کمک می کنند که الزامات پروژه ساختمانی را برآورده کند.

 


سخن پایانی

نحوه ساخت بتن آماده در کیفیت نهایی و طول عمر سازه بتنی نقش مهمی را ایفا می‌کند بتن‌هایی که حاوی مواد اولیه نامرغوب باشند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهند داشت.

ما در گروه صنعتی «سدید بتن» تولید برترین بتن آماده و قطعات بتنی پیش‌ساخته با برترین مواد اولیه را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم، و از تجهیزات مدرن خود جهت تولید محصولات تحت استانداردهای روز استفاده می‌کنیم. برای استعلام آخرین قیمت، خرید بتن و اطلاع از سایر جزئیات، از طریق شماره‌های درج‌شده با مشاوران ما در ارتباط باشید.

گروه مقالات : مقالات تخصصی

مقالات مرتبط